Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE
DESTEKLEME
ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2015/19)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve
danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını
sağlamak üzere, tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, desteklemeye
başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi
kriterleri, tarımsal işletme katkı payı, desteklemelerin denetimine ilişkin
görev ve yetkiler, desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai
sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu maddesi, 8/9/2006 tarihli ve
26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik ve 16/3/2015 tarihli ve
2015/7495 sayılı 2015 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin
Bakanlar Kurulu Kararının 8 inci maddesi hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe
müdürlüğü onaylı AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS):
Arıcıların "Arılık ve Koloni Bildirim Formu" beyanına istinaden
il müdürlükleri tarafından tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığını,
ç) Başkanlık: Eğitim, Yayım ve
Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
d) Banka: T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
e) Banka şubesi: T.C. Ziraat
Bankası A.Ş. Şube Müdürlüklerini,
f) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı,
yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya
yetiştirme devresinde tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
g) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS):
27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt
Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün
bilgileri ile tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına
alındığı veri tabanını ve buna bağlı kayıt sistemlerini,
ğ) ÇKS belgesi: Tarımsal
işletmelerin 2015 yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü
onaylı ÇKS’den alınan belgeyi,
h) Hayvan kayıt sistemi:
2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi
Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan
ve işletmelerin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik
bilgilerinin kayıt altına alındığı Türkvet veri tabanını,
ı) Hizmet alım/satım faturası:
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarca, tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata
uygun faturayı,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık
il/ilçe müdürlüklerini,
j) İl teknik komitesi:
Yönetmelik ile her ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik
komitesini,
k) Koyun-keçi kayıt sistemi:
2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi
Türü Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre
oluşturulan kayıt sistemini,
l) Merkez teknik komitesi:
Yönetmelik ile merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez
teknik komitesini,
m) Organik Tarım Bilgi Sistemi
(OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve
sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
n) Pasaport: Hayvanlar kulak
küpesi ile tanımlanıp veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında
gerekli bilgileri içeren ve bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından
çıktısı alınarak hayvan sahibine verilen belge veya listeyi,
o) Serbest meslek makbuzu:
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren serbest tarım danışmanınca, tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata
uygun makbuzu,
ö) Serbest tarım danışmanı:
Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum
örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış
kişileri,
p) Sertifika: Yönetmelik
hükümlerine göre kişilere verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
r) SGK: Sosyal Güvenlik
Kurumunu,
s) Sivil toplum örgütleri:
Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar
ile gönüllü kuruluşları,
ş) Su ürünleri kayıt sistemi
(SKS): Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri
tabanında kayıt altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı,
izlendiği, raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan
kayıt sistemini,
t) Su ürünleri yetiştiricilik
belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Balıkçılık
ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
u) Tarım danışmanı: Sivil toplum
örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde
istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam
ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
ü) Tarımsal danışmanlık
dernekleri/vakıfları: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam
etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme
sahiplerince, ilgili mevzuata göre kurulan ve yetki belgesine sahip
tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
v) Tarımsal danışmanlık
hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest
tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve
yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
y) Tarımsal danışmanlık şirketi:
Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve
tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere
kurulan ve yetki belgesine sahip danışmanlık şirketini,
z) Tarımsal işletme: Üretim
faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin
üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete
ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik
faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
aa) Tarımsal işletme katkı payı
(TİKP): TYDD kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alan tarımsal işletmelerin, hizmet karşılığı olarak tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hesabına yatırdığı ve
miktarı her bir tarımsal işletme için elli (50) Türk Lirası olan bedeli,
bb) Tarımsal yayım ve
danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunduğu her tarımsal işletme için
ödenen desteği,
cc) Uygulama esasları: Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
çç) Üretici örgütleri: Yetki
belgesine sahip, sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
dd) Yetki belgesi (TDYB):
Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların
tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetmelik: Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
ff) Yerleşim yeri adresi:
15/12/2006 tarihli ve 26377 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adres Kayıt
Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
gg) Yerleşim yeri ve diğer adres
belgesi: Kişinin yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi,
ğğ) Ziraat odaları: 15/5/1957
tarihli ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa
göre kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek
kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel
Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti
alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında
tarımsal danışmanlık hizmeti satın alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki
koşulları sağlamak zorundadır.
a) Çiftçi kayıt sistemine
ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su
ürünleri kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya
koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS)
kayıtlı olmak,
b) Aşağıdaki kriterlerden en az
birini sağlamak,
1) Örtü altında en az üç dekar
alanda üretim yapmak,
2) Bağ-bahçede en az on dekar
alanda üretim yapmak,
3) Tarla ziraatında; kuruda en
az yüz dekar veya yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu
toplam en az yüz dekar, suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak,
4) Hayvancılıkta; süt
sığırcılığı yapan işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi
büyük baş sığır, besi sığırcılığı yapan işletmelerde en az yirmisi erkek
hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan
yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak,
5) Arıcılıkta en az elli adet
arı kolonisine sahip olmak,
6) Su ürünleri üretim tesisine
sahip olmak,
7) Kanatlı hayvan
yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde 5000 adet, et üretiminde 10 000 adet
ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak,
8) Organik tarım alanında,
birinci fıkranın (b) bendinin (1), (2), (3), (4), (5) ve (7) nci alt
bentlerinde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
(2) Destekleme kapsamında
tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelerin sorumlulukları
aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti
veren kişi ve kuruluşlar ile en az on iki aylık sözleşme imzalamış olmak,
b) Yönetmelik, Uygulama Esasları
ve bu Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti almak,
c) İnceleme ve denetlemelerde
Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere
hazır bulundurmak,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti
aldığı kişi veya kuruluşun bildirdiği banka hesabına tarımsal işletme katkı
payını yatırmak,
gerekir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar ile sorumlulukları
MADDE 6 – (1) Tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman
istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık
dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal danışmanlık
şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini
esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar.
b) Hizmet sözleşmelerinin her
sayfası taraflarca paraflanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Bu Tebliğ yayımlanmadan önce
sözleşme imzalamış ve 2014 yılı TYDD’den faydalanmamış olan tarımsal
işletmelerin sözleşmeleri, 31/12/2015 tarihini kapsamak kaydıyla geçerli
olacaktır. Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2014 yılı
TYDD’den faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri, eski
sözleşmenin bitimi tarihinden başlayarak en az on iki aydır. Bu Tebliğ
yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2014 yılı TYDD’den faydalanmış
olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri 2014 yılı TYDD hizmet
sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı kapsıyorsa sözleşme geçerli
olacaktır.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler
doğrultusunda sunulmalıdır.
d) Bakanlıkça bir dilimi veya
tamamı ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda
geri alınmasına karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili
hesaba yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde
Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere
hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının mücbir sebeplerden
dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün
içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler
ile TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi veya Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İcmal (Ek-3) on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde işlendikten
sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki
hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı
görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde
ikame edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde
il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri, sistem üzerinde
işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa
bildirilir.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı mücbir sebepler,
tarım danışmanı sertifikasının geçici iptali veya iptali nedenleri ile
Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde bir defadan fazla
değiştirilemez.
ı) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım
danışmanı ve yönetici arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin
süresi yirmi dört aydan az olamaz. Doğum izni kullanan tarım danışmanı ve
yönetici yerine istihdam edilen kişiler bu hükmün dışındadır.
i) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanı ve yönetici ile serbest tarım danışmanı tarımsal
danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) Tarımsal işletme katkı
payının yatırılması için Banka hesabı açmak ve bu hesabı tarımsal
işletmelere bildirmek.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile
ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Serbest tarım danışmanları,
tarımsal danışmanlık dernek ve vakıfları; sadece bulundukları il sınırları
içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Tarımsal danışmanlık
şirketleri; bulundukları il sınırları dışında başka il veya ilçede ancak
şube açmak şartıyla tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler.
c) Üretici örgütleri;
bulundukları il sınırları dışındaki yetkilendirilmiş birimleri aracılığı
ile tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
ç) Ziraat odaları; ilgili
mevzuatlarına uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet verdiği
çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları dahilinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
(4) Kendi adına veya kuruluşta
çalışan tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte belirtilen ilgili
hükümlere göre vize ettirirler. Aksi durumda kendi namlarına veya kuruluşta
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal işletmeler ve
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir
komisyon oluşturulur. Komisyonun oluşumunda, varsa Tarım Yayımcısı
Sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik
personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan
dışı durumlarda yapılacak denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere, bu
Tebliğin uygulama süresince en az yılda iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl Müdürlüğünde Koordinasyon
ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl
Müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon
tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet,
denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmelerin en az % 25’i ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe
sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon
sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya
komisyon tarafından görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır.
Yapılan çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı % 20 ve üzerinde
olduğunda ceza işlemleri uygulanır.
e) Denetim sürecinde haklarında
olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde
görüşülüp, Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen
hususlar dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz,
Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır.
f) Bu Tebliğde öngörülen sürede
denetleme işlemi tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz
rapor tutulan kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi
ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
g) Başkanlık; üzerinde idari,
adli soruşturma veya hakkında şikâyet bulunan kişi ve kuruluşların TYDD
ödemelerini durdurma hakkına sahiptir. Bu kişi ve kuruluşların ödemesi on
iki aylık hizmet sunumu tamamlanana kadar yapılmaz.
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanlarından, mücbir sebepler, tarım danışmanı
sertifikasının geçici iptali veya iptali nedenlerinden dolayı görevinden
ayrılanların sayısının üç ve üzerinde olması halinde, kuruluşun denetimi İl
Müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü Başkanlığında
oluşturulan komisyonca tekrar yapılır ve denetim raporunun uygunluğu
halinde ayrılanların yerine bu Tebliğin hükümlerine göre tarım danışmanı
istihdamı yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri ve Belgeler
Başvuracak kişi ve kuruluşlar
ile istenecek belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler
ile imzalanan sözleşmelere istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında
belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve
kuruluşlar adına başvuru yapmaya aşağıdaki kişiler yetkilidir.
a) Serbest tarım danışmanı,
b) Ziraat Odası Başkanı,
c) Birlik Başkanı,
ç) Kooperatif Başkanı,
d) Tarımsal Dernek Başkanı,
e) Tarımsal Vakıf Mütevelli
Heyeti Başkanı,
f) Tarımsal danışmanlık şirketinin
Ticaret Sicil Gazetesinde belirtilen şirket yetkilisi.
(3) Başvuru sırasında istenecek
belgeler aşağıda belirtilmiştir.
a) TYDD Başvuru Formu ve
Taahhütname (Ek-1) ile Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği Başvurusunda
Bulunan Kişi veya Kuruluşa Ait Bilgi Formu (Ek-2),
b) TYDD Başvurusunda Bulunan
Kişi veya Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal (Ek-3).
Bu icmal tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların
bünyesindeki her danışman için, uygulama esaslarında belirtilen hükümler
doğrultusunda ayrı ayrı düzenlenecektir,
c) Her tarımsal işletme için,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi/kuruluşlarla yapılan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi,
ç) Serbest tarım danışmanı,
ziraat odası, üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi,
tarımsal dernek ve vakıfların SGK prim borcu olmadığına dair ilgili
kurumdan aldığı belge,
d) Serbest tarım danışmanı,
ziraat odası, üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi ve
vergi mükellefiyeti olan tarımsal dernek ve vakıfların vadesi geçmiş vergi
borcu olmadığına dair ilgili kurumdan aldığı belge,
e) 8 inci maddenin ikinci
fıkrasının (b), (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen TYDD
başvurusunda bulunacak kişiler için başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim
kurulu/yetkili kurul kararı onaylı sureti,
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verdiği işletmenin tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri
veya birkaçı,
1) ÇKS belgesi,
2) AKS belgesi,
3) Örtü altı kayıt sistemi
belgesi,
4) Su ürünleri yetiştiricilik
belgesi,
5) Hayvan pasaportlarının veya
listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti,
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden
alınan belge/liste,
7) Organik Tarım Bilgi Sistemine
(OTBİS) kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı,
8) Kanatlı hayvan
yetiştiriciliği için, etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve
sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden alınan
onaylı İşletme Tescil Belgesi,
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli
ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984
tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım
Reformu Kanunu kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS
güncellemesinin yapılamadığı hallerde, il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS
bilgilerini ihtiva eden belge.
g) TYDD’ne başvuran kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanı/danışmanları, yönetici/yöneticileri ve
serbest tarım danışmanı nüfus kayıt sisteminden Yerleşim Yeri ve Diğer
Adres Belgesi alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı
maddenin 2 nci fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı
olmalıdır.
ğ) Her bir tarımsal işletme için
ayrı ayrı olmak üzere tarımsal işletme katkı payının, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi veya kuruluşun bildirdiği Banka hesabına yatırıldığına
dair Banka dekontu.
Başvuru tarihi, başvuru
işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru
işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) TYDD’den faydalanmak isteyen
kişi ve kuruluşlar, Tebliğin yayımı tarihinden itibaren elli gün içerisinde
istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il
müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe
müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne ayrıca başvuru yapar.
b) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ Kapsamında
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İlçe İcmali (Ek-4)
ve Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali (Ek-6), ilçe müdürlüğünce ilçe
müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren
otuz gün içerisinde veri giriş sistemine kayıt edilerek, il müdürlüğüne
gönderilir. İl müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İl İcmali
(Ek-5) ve Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali (Ek-7) çıktıları
onaylanarak TYDD’ye son başvuru tarihinden kırk beş gün sonra il ve ilçe
müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller on gün süreyle askıda bırakılır.
Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il
müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç on gün içerisinde il teknik komitesi
tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen değişiklikler
icmale işlenerek kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7) icmalleri alınır. Herhangi
bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha
sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak
doğurmaz.
c) İcmalleri askıya çıkarma ve
indirme tarihinin resmi tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya
çıkarma ve indirme işlemi resmi tatili takip eden ilk iş günü
gerçekleştirilir.
ç) Kesinleşmiş (Ek-5) icmali,
itirazların değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı olarak
Başkanlığa gönderilir.
d) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş
tarihinden sonra askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep
edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak
güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz.
e) TYDD’ye başvurmuş olan kişi
ve kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya
Başkanlıkça Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan
denetleme ve inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan
cezalardan uyarı için toplam TYDD tutarı %10 oranında, kınama veya önce
uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı kınama cezası için toplam TYDD
tutarı %30 oranında, önce uyarı cezası alıp sonrasında kınama cezası için
toplam TYDD tutarı %50 oranında azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kişi
ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim
ödemeleri yapılmadan önce tarım danışmanı ve yöneticinin sözleşme yapıldığı
tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge
ve maaş dekontları, fatura/serbest meslek makbuzu, teminat alınması ve
ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde
gerçekleştirilir.
a) Bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren beşinci ve on ikinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali
Başkanlığa gönderilmeden önce, tarımsal işletmeler adına düzenlenen birinci
ve ikinci dilim ödeme miktarına göre fatura/serbest meslek makbuzu TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan
kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren beşinci ve on ikinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali
Başkanlığa gönderilmeden önce, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı ve yöneticinin sözleşme
yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini
gösteren belge ve maaş dekontları TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır.
c) Bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren beşinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa
gönderilmeden önce, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar,
hizmet verdiği tarımsal işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD
tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat mektubunu 8 inci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler aracılığı ile il müdürlüğüne
teslim eder veya hizmet verdiği tarımsal işletmeler için ödenecek olan,
toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün açtığı hesaba
yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat mektupları
muhafazası için Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi
uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
ç) Teminat mektuplarının toplam
tutarı, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla,
T.C. Ziraat Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat
mektubu alınabilir.
d) Birinci fıkranın (e) bendinde
belirtilen ceza oranları göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş
il icmalleri hazırlanır. Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ve
on ikinci ayın sonunda il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca
altı ayda bir yapılan denetimi müteakip, bu Tebliğin uygulama süresince iki
defa olmak üzere kesinleşmiş (Ek-4) ve (Ek-6) icmalleri ilçe müdürlüğünden
il müdürlüğüne 5 gün içinde, kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7) icmalleri il
müdürlüğünden Başkanlığa 10 gün içinde yazılı olarak gönderilir. İl/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik
ve uygulama esasları kapsamında uyarı veya kınama cezası uygulanan kişi ve
kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın kişi veya kuruluşa tebliğ
tarihinden itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz olması
halinde ise Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesi bünyesinde
Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu kararı
sonrasında, verilen karara göre Başkanlığa gönderilir.
e) Başkanlığa gönderilen (Ek-5)
il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
f) Ödemeler, Bakanlık
tarafından, gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip, Banka
tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1) Yönetmelik ve Uygulama
Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alan her tarımsal işletme
için, hizmet aldığı kişi veya kuruluşlara 600 TL tarımsal yayım ve
danışmanlık desteği ödemesi yapılır.
(2) Bakanlığımız tarafından
yetkilendirilerek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici
örgütü, ziraat odası, tarımsal danışmanlık vakfı, tarımsal danışmanlık
şirketi, tarımsal danışmanlık derneği ve bunların şubeleri de dahil olmak
üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla sekiz (8) tarım danışmanı için
TYDD ödemesi yapılır.
(3) Her tarımsal işletme için
yıllık 600 TL TYDD, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ay ve on
ikinci ay sonunda, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla
iki dilim halinde 400 TL ve 200 TL olarak Bakanlıkça belirlenen tarihlerde
ödenir.
(4) Tarımsal işletme birden
fazla kişi ve/veya kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre
olmak üzere, ceza durumu, üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal
faaliyeti ile tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, yetki belgesi tarihi,
sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir
kişi veya kuruluşa ödeme yapılır.
(5) Ödeme tarihleri kaynak
durumuna göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2015 yılı bütçesinden
karşılanır. Kaynak yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir
sonraki yıl bütçesinden yapılır.
(6) Üzerinde haciz kararı
bulunan kişi ve kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD
ödemesi yapılır. Bu durumdaki kişi ve kuruluşların 1 inci dilim TYDD
ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna ertelenir.
(7) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme
işlemi tamamlanana kadar kendilerine TYDD ödemesi yapılmaz.
(8) TYDD ödemeleri, şubesi olan
kuruluşlar için, yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır.
Merkezinde faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi veya kuruluştaki kadın tarım danışmanının doğum yapması ve
durumu doktor raporu ile belgelemesi şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşun veya serbest tarım danışmanının talep etmeleri durumunda,
bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en az 36 haftalık
süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşta doğum yapan tarım danışmanının hizmet
verdiği tarımsal işletmeler için yapılacak toplam TYDD ödemesinin 2/3’ü
veya serbest tarım danışmanına yapılacak toplam TYDD ödemesinin 2/3’ü
ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin
görevleri
MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri
aşağıdaki görevleri yapar.
a) İl Teknik Komitesi il
düzeyinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve
verimliliğini artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak
için ilgili mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl Teknik Komitesi tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını
sağlamak üzere her türlü tedbiri alır.
c) İl Teknik Komitesi il
düzeyinde tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi
denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve
Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme
komisyonunu görevlendirebilir.
ç) İl Teknik Komitesi gerçeğe
aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri
yapmaya yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı
aracılığı ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
d) İl Teknik Komitesi haksız
yere TYDD’den yararlandığı tespit edilen kişi/kuruluşların beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve
karara bağlar. Ayrıca, gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden
il/ilçe müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunur.
e) İl Teknik Komitesi, bu
Tebliğin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları
çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl Teknik Komitesinin kararlarına
yapılan itirazlar Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesi
bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu
tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine
ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve
danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya
Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık
tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları,
inceleme ve denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü
denetime tabidir.
(3) Bu denetimler sırasında,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme
sahiplerinin, bilgilerde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde
sahte evrak tespit edilmesi halinde, haklarında ilgili Cumhuriyet
Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca, ilgili memurlar
hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit
şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile
Desteklemenin Geri Alınması
Desteklemeden
yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen
kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz.
a) Çiftçi kayıt sistemine
ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya
arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya su
ürünleri kayıt sistemine ve/veya Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS)
kayıtlı olmayan her bir tarımsal işletme için,
b) 8 inci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen kişi/kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte, 9
uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre
içerisinde başvurmayanlar,
c) TYDD ödemesinden faydalanmak
üzere başvuru yapan kişilerden gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge
ibraz edenler,
ç) Kamu tüzel kişileri,
d) Men edildiği süre boyunca,
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar,
e) Men edilen bir tarımsal
işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye hizmet sunan
kişi ve kuruluşlar,
f) Bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten önce, il/ilçe müdürlüğü kayıtlarına girmiş ve dosyasında eksiği
olmayan yetki belgesi başvuruları hariç, bu Tebliğin yayımlandığı tarihten
sonra Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi alan kişi/kuruluşlar ile şube izni
alanlar,
g) Yönetmelik, Uygulama Esasları
ve bu Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan
hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan kınama üstü ceza alan kişi/kuruluşlar, yetki belgesi geçici
iptali ve iptali cezası hali hazırda devam eden kişi/kuruluşlar,
ğ) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi iptal edilen kuruluşun ortak/sahibi/yönetici ile yetki belgesi
iptal edilen serbest tarım danışmanının, cezanın verildiği tarihten sonra
görev aldığı başka bir tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar,
h) Tarım danışmanı, tarım
yayımcısı belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi
ise, sahip olduğu sertifika bölümünde tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa
bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar,
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların, ölüm hali hariç olmak üzere, on iki aydan daha
az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler,
i) Tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar ile tarımsal işletme arasında imzalanan
tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmelerinin herhangi bir nedenden dolayı
karşılıklı ve/veya tek taraflı fesih edilmesi durumunda bu işletme için,
hizmet sunan kişi/kuruluşlar,
j) Tarımsal işletme katkı
payının tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi veya kuruluşun bildirdiği
banka hesabına yatırıldığına dair banka dekontları ibraz edilmeyen veya
banka dekontu ibraz edilmesine rağmen tarımsal işletme katkı payını
yatırmadığı anlaşılan her bir tarımsal işletme.
Desteklemenin geri alınması ve
teminatın iadesi
MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen
durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Tarım
Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve
Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan iki kınama ve üstü ceza alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD
ödemesi,
b) Tarımsal işletme ile
imzalanmış olan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir
nedenden dolayı karşılıklı veya tek taraflı, il müdürlüğünün uygun raporu
ile fesh olursa bu tarımsal işletme için ödenmiş olan TYDD,
c) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi iptali cezası alan serbest tarım danışmanı ile kuruluşun ortak ve
sahibi ile kuruluşta görevli yöneticinin ve cezanın verildiği tarihten
sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen
yılı TYDD,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlara, ölüm hali hariç, on iki aydan daha az süreli
tarımsal danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler için ödenen
TYDD, geri alınır.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve
Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan uyarı cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin %10’u, kınama veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı
kınama cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %30’u
önce uyarı cezası alıp sonrasında kınama cezası alan kişi/kuruluşlara
yapılan toplam TYDD ödemesinin %50’si, kınama üstü cezası alan
kişi/kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı 5488 sayılı Tarım Kanununun
23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan serbest tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu
süresi içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
(4) TYDD son ödemesinin
gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair
ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı
halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin
herhangi bir nedenle geri alınması durumunda öncelikle teminattan mahsup
edilir.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen
ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden
belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine
getirmeyerek haksız yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD
ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı
belge düzenleyen ve kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezaî ve
diğer kanunî işlemler yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen
belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere, bu Tebliğ hükümlerine aykırı
olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı
Tarım Kanununun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat
mektubu veya il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine
adına irat kaydedilir.
Yürürlükten kaldırılan tebliğler
MADDE 16 – (1) 21/5/2009 tarihli ve
27234 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No:
2009/45), 27/5/2010 tarihli ve 27593 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına
Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2010/21), 26/3/2011 tarihli ve 27886 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2011/14), 12/6/2012 tarihli ve
28321 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2012/41), 14/6/2013 tarihli ve 28677 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması
Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2013/31) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekleri için
tıklayınız.
|